SEO
Over zoekmachine optimalisatie, oftewel de vindbaarheid van een website in Google, zijn duizenden webpagina’s geschreven. De meeste ondernemers worden ook elk jaar wel gebeld door een bedrijf dat uw website wel even ‘bovenaan in google’ willen zetten. Deze bedrijven houden graag het idee in stand dat het allemaal vreselijk ingewikkeld is en alleen zij beschikken over een magische trukendoos waarmee dit mogelijk zou worden.
Maar is het wel zo ingewikkeld?
Google heeft een heel simpel doel: Laat mensen vinden waar ze naar op zoek zijn. Met dat doel zijn ze in enige jaren de concurrentie zover voorbij geschoten dat alle andere zoekmachines, zoals Bing en Yahoo nauwelijks meer meetellen of er al mee gestopt zijn. ‘Google-n’ is ons woord geworden voor zoeken op internet.
En om mensen te laten vinden wat ze zoeken is het voor Google erg belangrijk om websites eerlijk naar hun onderwerp en waarde in te kunnen schatten.
- Een website inrichten met de best mogelijke content en dit doen op een Google vriendelijke manier wordt beloond met een hogere positie.
- Proberen Google te foppen middels truken en misleiding worden bestraft, de website komt dan op een zwarte lijst en word heel laag of zelfs niet meer getoond.
De basis: Content
Je content – de inhoud van je website – is het allerbelangrijkst. Er zijn website eigenaren die niks weten van SEO en toch hoog scoren, gewoon omdat ze hun stinkende best hebben gedaan om op unieke wijze de best mogelijk informatie te verstrekken over hun onderwerp.
De eerste vragen die een website bezitter zich zou moeten stellen zijn:
- Wat bied ik aan, welke kennis of producten. En wat maakt mijn aanbod van die kennis of producten bijzonder?
- Wat worden, met de inzichten uit punt 1, mijn zoekwoorden, oftewel wat zou iemand intypen die op zoek is naar wat ik te bieden heb.
- Vormt mijn website, voor elk van die zoekwoorden, een uitgebreide bron van aantrekkelijke informatie en is alles ook prettig leesbaar.
Deze drie vormen de basis en zijn het allerbelangrijkst. Is de basis niet in orde dan trek je misschien wel (eventjes) veel bezoekers maar zijn die ook heel snel weer verdwenen, ze vinden immers niet waar ze naar op zoek zijn. Resultaat: Geen klanten en al vrij snel een daling in de positie op Google. Een van de dingen waar Google op let is namelijk de zg ‘bounce rate’ . Als het merendeel van je bezoekers erg snel weer van de site verdwijnt heb je blijkbaar niet de juiste informatie voor die zoekterm en word je lager weergegeven in de resultaten.
Ok maar hoe pak je dat aan?
Pak een kladblok en ga even op een rustig plekje zitten. Neem er een bakkie koffie bij of iets anders waar je van houd en zorg dat je een tijdje niet gestoord wordt. En begin gewoon te schrijven. Je weet al wat je aanbied, wat je dienst of product is dus begin daar mee. Schrijf er een aantal woorden over op. Doe je meerdere dingen, split het dan op en bekijk het per stuk.
Als je klaar bent, schrijf er bij wat jouw bedrijf, dienst of ding volgens jou uniek maakt. Dat kan bijvoorbeeld expertise zijn, speciale recepten, aanpak of gewoon locatie. Je kan vast nog wel meer dingen verzinnen. Bedenk ook welke feedback je kreeg van tevreden klanten, wellicht kan je daar wat mee. Misschien kan je dat voor alles tegelijk opschrijven en misschien moet het per zoekwoord of product. Elke situatie is uniek en je kent jouw aanbod zelf het beste.
Maak hier nu een aantal zoekwoorden mee, dat kunnen enkele woorden zijn of combinaties.
Een paar voorbeelden
1: Stel ik verkoop blauwe omafietsen in Meppel, dan worden je zoekwoorden ‘omafiets’, blauwe omafiets’, ‘ omafiets Meppel’ en blauwe omafiets Meppel’ .
Die kan je mooi allemaal op één pagina gebruiken. Enkelvoud + meervoud mag en kan, als het je tekst beter leesbaar maakt maar Google verzint dat er zelf wel bij dus daar hoef je het niet voor te doen. (Vroeger moest je inderdaad elke variatie op een woord in je ‘meta tags’ zetten. Tegenwoordig is Google een heel stuk slimmer en hoeft dat niet meer.)
Locatie toevoegen is altijd een goeie, niet alleen zoeken mensen vaak iets in de buurt, ook verminder je de concurrentie met soortgelijke websites hiermee aanzienlijk. Er zitten in Meppel misschien nog 10 bedrijven die blauwe omafietsen aanbieden. In heel Nederland wellicht enige tienduizenden? Met toevoeging van de locatie is het een stuk makkelijker hoog te komen. Laat je het weg dan concurreer je in principe met heel Nederland voor die hoge positie in Google
Voorbeeld 2: Stel Ik ben fysiotherapeut in Zwolle gespecialiseerd in vrouwen. Het eerste lijstje zoekwoorden kan je hier nu zelf wel op verzinnen en die moet je ook zeker gebruiken. Met dit voorbeeld ben je er dan echter nog niet, In tegenstelling met t verkopen van blauwe omafietsen kan je er hier namelijk niet van uit gaan dat iedereen wel precies weet wat je aanbied en waar het voor dient.
Een potentiele klant weet misschien niet precies dat een fysiotherapeut bij haar probleem kan helpen en zoekt daarom eerder op sympthomen: rugpijn vrouw, pijn bij het lopen, ik noem maar wat want ik ben geen fysio 🙂 . De tip bij dit voorbeeld is dus: Kijk ook altijd vanuit het perspectief van een klant, wat zou een klant kunnen intypen?
OK je hebt je zoekwoorden!
Mooi, nu kan je je teksten gaan schrijven!
- Gebruik een schrijfstijl die je publiek zal aanspreken (kijk gerust af op andere websites) en zorg voor een mooi lopend geheel. Ben je niet zo goed met tekst, overweeg dan iemand hiervoor te vragen of in te huren.
- Gebruik je zoekwoorden en hun variaties regelmatig maar zorg dat ze niet te ‘ krampachtig’ in de tekst verschijnen.
- Maak gebruik van alinea’s, de verschillende kopjes, opsommingen enz, alles om je teksten zo makkelijk leesbaar als mogelijk te maken.
- Voeg plaatjes toe om de pagina levendiger te maken en grote blokken tekst te breken.
Nog wat tips:
- Er zijn op internet tools beschikbaar die met aanvullingen op zoekwoorden komen en de concurrentie (sites die ook gevonden willen worden op dat woord) weergeven. Bij zeer populaire zoektermen is de concurrentie hoog en is het lastig om bovenaan te komen. Weinig concurrentie maakt het makkelijker boven aan te komen maar levert weinig zoekverkeer op. Vind de gulden middenweg.
- Maak uitbundig gebruik van alle mogelijkheden van Google. Zet je bedrijf op Google business en voorzie je vermelding van alle mogelijke gegevens, plaats filmpjes op YouTube.
- Misschien wel de belangrijkste: De ironie van SEO .. soms zijn mensen zo druk met SEO dat ze uit het oog verliezen waar hun website voor bedoelt is: menselijke klanten trekken of informatie verspreiden aan mensen. Heb je je site perfect gemaakt voor Google maar is ie daarom slecht leesbaar geworden voor mensen dan sla je toch de plank mis: Er komt veel zoekverkeer naar je site maar de bezoekers zijn snel weer weg. Google detecteert dit en zet je, ondanks dat je site perfect ge-SEO-d is een stuk lager dan minder geoptimaliseerde site..
Ik hoop dat je wat aan deze tips gaat hebben en wens je veel succes!
Mocht je de optimalisatie van je website liever uitbesteden, neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken.